Uønsket SPAM mail Print

  • SPAM, mail
  • 0

Hvad er SPAM mail?

E-mail-spam, også kendt som uønsket e-mail, refererer til uopfordret post, som normalt sendes til en stor liste af modtagere. Spam kan sendes af rigtige mennesker, men oftere sendes det af et botnet, som er et netværk af computere (bots eller spambots) inficeret med malware og kontrolleret af en enkelt angribende part (bot herder). Udover e-mail kan spam også distribueres via tekstbeskeder eller sociale medier.

De fleste mennesker finder spam irriterende, men betragter det som en uundgåelig bivirkning ved at bruge e-mail-kommunikation. Selvom spam er irriterende -- det kan kvæle e-mail-indbakker, hvis det ikke filtreres korrekt og regelmæssigt slettes -- kan det også være en trussel.

E-mail-spamafsendere eller spammere ændrer regelmæssigt deres metoder og meddelelser for at narre potentielle ofre til at downloade malware, dele data eller sende penge.

Spam-e-mails er næsten altid kommercielle og drevet af et økonomisk motiv. Spammere forsøger at promovere og sælge tvivlsomme varer, fremsætte falske påstande og narre modtagere til at tro noget, der ikke er sandt.

De mest populære spam-emner omfatter følgende:

  • lægemidler
  • voksenindhold
  • finansielle tjenester
  • online grader
  • arbejde hjemmefra
  • onlinespil
  • kryptovalutaer

Historie om SPAM

Udtrykket SPAM er afledt af en berømt Monty Python Flying Circus sketch, hvor der er mange gentagne omtaler af dåsekødproduktet Spam.

Spam kan være et moderne problem, men det har en historie, der går flere årtier tilbage. Den første spam-e-mail blev sendt ud i 1978 af Gary Thuerk, en ansat i det nu hedengangne ​​Digital Equipment Corp. (DEC), for at promovere et nyt produkt. Den uopfordrede e-mail gik ud til omkring 400 af de 2.600 personer, der havde e-mail-konti på Advanced Research Projects Agency Network. Nogle rapporter tyder på, at det genererede omkring 12 millioner USD i nysalg for DEC.

Det var dog først i 1993, at udtrykket spam blev brugt. Det blev anvendt på Usenet, en nyhedsgruppe, der er en hybrid mellem en e-mail og et webforum. En fejl i dens nye moderationssoftware fik den til automatisk at sende mere end 200 beskeder til en diskussionsgruppe. Nogen kaldte i spøg begivenheden for spamming.

Usenet var også offer for det første store spam-angreb i 1994. I 2003 udgjorde spam 80 % til 85 % af de e-mails, der blev sendt på verdensplan. Det var allerede blevet så udbredt et problem, at det fik USA til at vedtage CAN-SPAM-loven (Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing) Act of 2003. CAN-SPAM er stadig den vigtigste regulering, som legitime e-mail marketingfolk skal overholde med for at forhindre at blive stemplet som spammere.

Mellem midten af ​​2020 og begyndelsen af ​​2021 faldt den gennemsnitlige daglige spammængde fra 316,39 milliarder til omkring 122 milliarder. Men 85 % af alle e-mails er stadig spam, hvilket koster legitime virksomheder milliarder af dollars hvert år.

Sådan bekæmpes SPAM

E-mail-spamfiltre, som kan være en del af et sikkerhedsprogram eller et e-mailsystemtilføjelsesprogram, kan fange mange spammeddelelser og deponere dem i en brugers spam-mappe i stedet for i deres indbakke. Det er dog umuligt helt at fjerne spam. Nogle nyere filtre kan læse billeder og finde teksten i dem, men det kan utilsigtet bortfiltrere legitime e-mails, der indeholder billeder med tekst.

Ikke desto mindre kan brugere reducere deres sårbarhed over for spam-e-mails via følgende:

  • rapportering, blokering og sletning af forekomster af spam-beskeder – eller mistænkelige meddelelser – der vises i deres indbakker;
  • tilføje et tredjeparts antispamfilter på lokale e-mail-klienter;
  • tilpasning af filteret til at blokere meddelelser, der indeholder bestemte ord eller sætninger, der ofte optræder i spam-e-mails;
  • oprettelse af en e-mail-tilladelsesliste over de specifikke e-mailadresser, IP-adresser eller domæner, som brugeren har tillid til og er villig til at modtage e-mail fra;
  • ved at bruge en engangs-mail-konto eller maskeret e-mailadresse til onlinebrug, f.eks. i fora; og
  • aldrig at klikke på links eller åbne vedhæftede filer i e-mails fra ukendte afsendere.

Legitime afsendere kan forhindre, at deres e-mails forveksles med spam ved at gøre følgende:

  • vedligeholde deres afsenderomdømme;
  • ved at bruge godkendelsesinstrumenter;
  • fjernelse af ord, der kan være markeret af antispamfiltre og føre til, at e-mailen bliver markeret som spam;
  • skabe relevant, brugervenligt indhold;
  • optimering af e-mail-levering med gode emnelinjer;
  • bede brugere om at tilmelde sig for at sikre, at de er engagerede og mindre tilbøjelige til at markere e-mailen som spam; og
  • ved at bruge en pålidelig masse-e-mail-tjeneste.

Tilpas SPAM filter hos Skymotor

Med din mail service hos Skymotor har du adgang til spam filter, som sikrer, at du ikke modtager utilsigtet mail. I udgangspunktet flyttes SPAM mails til særlig folder under din mail konto.

Hvis du kommer i situationer, hvor spam filter registrerer for mange eller for få mails som SPAM, så kan du tilpasse indstillingerne:

  1. Åbne dit kontrolpanel cPanel.
  2. Klikke "mail".
  3. Klikke "spam filter".
  4. Tilpasse spam filterets funktionalitet.

Læs detaljer om indstilling af SPAM filter under Spam Filters


Hjalp dette svar dig?

« Tilbage